Verbeter de processen in je organisatie met Six Sigma

Verloopt alles op rolletjes bij je organisatie? Er is altijd ruimte voor verbetering. De processen in je organisatie kunnen altijd sneller of kwalitatief beter. Daarbij is het van belang dat je medewerkers tevreden zijn en de sfeer op de werkvloer prettig is. Six Sigma heeft hier alles mee te maken. Wil je weten op welke manier je zelf procesverbetering kunt inzetten? Je leest het in deze blog.

Productief werken

Productiviteit en procesverbetering liggen op een lijn, versterken elkaar en volgen elkaar op. Wanneer een proces zo goed mogelijk verloopt in je organisatie, zal dit prettige gevolgen hebben voor de productiviteit. Hierbij is het van groot belang dat het probleem in de eerste instantie goed wordt gedefinieerd. ‘Define’ is dan ook de eerste stap van de Six Sigma techniek. Dit is fundamenteel voor het vervolg van het project. Na het definiëren van je probleem of vraagstuk is het tijd voor onderzoek. In dit gedeelte van het project meet je verschillende factoren die van invloed zijn op je proces. De resultaten van deze metingen analyseer je en leiden, als het goed is, tot toepasbare inzichten. Deze inzichten breng je in de praktijk en ga je testen. Gedurende de testperiode kan dan nog geschaafd worden aan de oplossing. Zo zorg je ervoor dat je resultaten zo goed mogelijk zijn. Uiteindelijk behaal je, in de laatste fase van het project, de gewenste uitkomst. In de meeste gevallen houden organisaties zich vast aan de Six Sigma techniek, omdat ze zo blijvend goede resultaten realiseren.

Six Sigma biedt uitkomsten

Door niet stil te blijven staan, maar altijd bezig te blijven met procesverbetering zal je organisatie optimaal presteren. Zo kan je je klanten nog beter van hun wensen en behoeften voorzien en blijven medewerkers tevreden. Met welk doel wil jij deze techniek inzetten in je organisatie?